Beton Yollar (Concrete Pavement)

  • Havaalanı Beton Kaplamalarında Derz Tipleri, Tasarımı
Amerikan Beton Kaplamalar Birliği tarafından 2003 yılında yayınlanmış, 45 ton ve üzerindeki uçaklara hizmet edicek beton kaplamalı havaalanlarında derz tipleri, derz tasarımı ve yerleşimi konulu bildiri.
Kısaca;
Construction Joints, Contraction Joints, Isolation Joints



indirme linki - Havaalanı Beton Kaplamalarında Derz Tipleri, Tasarımı
  • Niçin Beton Yol ?
Türkiye çimento müstahsilleri birliği Arge enstitüsü tarafından Temmuz 2009, Ankara da yayınlanmış bildiri. Kısaca içindekiler;
 Asfalt Yol - Beton Yol, Malzeme olarak Asfalt ve Çimento, Esnek ve Rijit Karayolu Üstyapıları, Yapımla İlgili Hususlar, Sürüş Güvenliği ve Konforu, Dayanıklılık, Yapım Maliyeti, Yaşam Döngüsü Maliyeti, Beton Yolun Tasarımı, Beton Yolun Yapımı Konusunda Pratik Bilgiler, 
Sonuçlar ;
- Beton yolun hizmet ömrü asfalt yolunkinden 1.5 -2.0 kat daha uzundur. Çok daha az bakım ve onarım ister. Dolayısı ile, yapım maliyetinin asfalt yoldan pahalı olması halinde bile hizmet ömrü bazında çok daha ekonomiktir. Kaldı ki ülkemizde yapılan çalışmalar beton ve asfalt yolların yapım maliyetleri arasında büyük fark olmadığını ortaya koymuştur.
- Çok daha seyrek bakım ve onarıma gerek duyulan beton yolda bu özellikleri dolayısı ile trafik sıkışıklıkları, zaman ve iş kaybı ve havaya salınan egzos emisyonları daha azdır. Dolayısı ile sosyal ve çevresel avantajlar söz konusudur.

  • Silindirle sıkıştırılmış beton yollar (Roller Compacted Concrete Pavements)
Rijit yol üstyapı yapım yöntemlerinden biri olan silindirle sıkıştırılmış beton (SSB) kaplamalar geleneksel beton kaplamalara göre nispeten yeni bir beton kaplama türü olup yola serilmesi ve sıkıştırılması esnasında esnek üstyapı yapımına benzer teknikler kullanılarak inşa edilmektedir. Geleneksel beton kaplamalara göre çok daha düşük su/çimento içeriğiyle üretilen SSB kaplamalar, bitümlü kaplama yapımında kullanılan araçlarla taşınmakta, serilmekte ve sıkıştırılmaktadır. Bu özellikleriyle SSB kaplamalar hızlı ve ekonomik bir şekilde inşaa edilebilmekte, böylece de alternatif bir üstyapı olarak kendini göstermektedir.
İsmini yapımı esnasında betonun sıkıştırılması ve son şeklinin verilmesinde kullanılan ağır vibrasyonlu çelik tambur ve lastik tekerlekli silindirlerden alan SSB yollar, rijit üstyapı yapımında kullanılan geleneksel beton malzemesi ile benzer dayanım özellikleri göstermekte ve aynı bileşenlerin –düzgün bir gradasyona
sahip agrega, bağlayıcı malzemeler ve su– farklı oranlarda birleştirilmesiyle üretilmektedir (Şekil 1). SSB karışımı ile geleneksel beton karışım arasındaki temel farklılık SSB üretiminde daha yüksek oranda ince agreganın kullanılarak betonun daha iyi sıkıştırılması ve sıkı bir iç yapı elde edilmesidir

indirme linki - Silindirle sıkıştırılmış beton yollar (Roller Compacted Concrete Pavements)





  • Otoyollar için Kompozit Çözümlerde Silindirle Sıkıştırılmış Beton Kullanımı

  • Silindirle sıkıştırılmış beton (SSB) uygulamasının birçok üstün özelliği vardır. Diğer geleneksek kaplama yöntemlerinden daha hızlı, ekonomik ve dayanıklı bir uygulamadır. İlk yapım maliyeti asfalt yol ile rekabet edebilir seviyede iken; düşük bakım, onarım maliyeti ve uzun süreli hizmet ömrü sayesinde uzun vadeli maliyeti asfalta oranla oldukça düşüktür. Bu nedenle müşteriler, uzmanlar ve uygulamacılar gittikçe artan bir şekilde SSB uygulamasına yönelmektedir. SSB yol kaplaması, asfalt kaplamaya oranla daha gürültülü ve daha az konforlu bir sürüş kalitesine neden olduğu için büyük otoyol inşaatlarında sınırlandırılmıştır. Ancak, elmas taşlama gibi yüzey pürüzlendirme (dokulandırma) teknikleri, daha yüksek hız yapılan yol uygulamaları için SSB yüzeyinin önemli ölçüde iyileşmesini ve daha uygun bir kaplama olmasını sağlamaktadır.
    Bu yazıda, yüksek hızlı yol inşasında ekonomik çözüm sağlayan yüksek performanslı ince asfalt aşınma tabakası ile SSB uygulamasını birleştiren kompozit (bileşik) kaplama uygulaması işlenmektedir.