Asfalt Geri Dönüşüm (Asphalt Recycling)

KAZINMIŞ ASFALT KAPLAMALARIN YENİDEN KULLANIMI
Asphalt Recycling and Reclaiming )

Asfalt geri dönüşüm ve rehabilitasyon birliği (Asphalt Recycling and Reclaiming Association-ARRA) beş farklı geri dönüşüm tekniği tarif etmektedir: 
1 -Soğuk düzeltme (cold planing), 
2- sıcak geri dönüşüm (hot recycling), 
3-sıcak yerinde geri dönüşüm (hot in-place recycling)
4-soğuk yerinde geri dönüşüm (cold in-place recycling)
5-tam derinlikten geri kazanma (full depth reclamation)


TAM DERİNLİKTEN GERİ KAZANMA ( FULL DEPTH RECLAMATION )
Tam derinlikten geri kazanım, stabilize bir temel tabakası oluşturmak için asfalt kaplama tabakalarının tamamının ve taban malzemesinin önceden tespit edilen miktarının işleme alındığı geri dönüşüm metodu olarak tarif edilir. İyileştirme sırasında bitüm emülsiyonu, portland çimentosu, uçucu kül ve kireç gibi kimyasal katkılar eklenebilir. Bu süreçteki altı temel adım kazıma-ufalama, katkının uygulanması, karıştırma, serme, sıkıştırma ve son kaplama tabakasının uygulanmasıdır. Bu geri dönüşüm metodu normalde 100mm’den 305mm kalınlığa kadar yapılır. Bu yönteminin sıcak geri kazanıma göre daha az mukavemetli olması, yerinde yapılan geri kazanımların daha az kontrol dışında olması gibi dezavantajları olsa da; hafif trafikli yollarda uygulanmasında, eski kaplamalardaki yüzey bozukluklarının giderilmesi, taşıt işletme maliyetlerinin azaltılması, tüm eski malzemenin nakliye yapılmadan yeniden kullanılması, trafiğe kısa sürede açılması, çevre kirliliği olmaması gibi önemli avantajları bulunmaktadır. Son kaplama tabakası olarak; bitümlü sathi kaplama, slurry seal, micro-surfacing, cape seal, BSK aşınma tabakalarından birisi uygulanır.
A Full Depth Reclamation is a pavement rehabilitation technique in which the full flexible pavement section and a pre-determined portion of the underlying materials are uniformly crushed, pulverized or blended, resulting in a stabilized base course (SBC); further stabilization may be obtained through the use of available additives.

indirme linki - TAM DERİNLİKTEN GERİ KAZANMA ( FULL DEPTH RECLAMATION ) - ARRA BİLDİRİSİ
indirme linki - TAM DERİNLİKTEN GERİ KAZANMA ( FULL DEPTH RECLAMATION ) - YÜKSEK LİSANS TEZİ

SICAK YERİNDE GERİ DÖNÜŞÜM ( HOT IN-PLACE RECYCLING )
Sıcak yerinde geri dönüşümde (HIPR); kazıma makinesi yoldaki bozulmuş kaplamayı kazıyarak söker ve kendisini takip eden mobil asfalt plentine aktarır. Geri kazanım aşaması boyunca RAP malzemeye yeni agrega, bitümlü bağlayıcı ve geri dönüşüm katkısı eklenerek ısıtılır, mobil plenti takip eden finişere aktarılır ve serilip sıkıştırılarak geri kazanım BSK tabakası elde edilir. Onarma derinliği 19mm ile 38mm arasında değişir. Yerinde sıcak geri dönüşümün avantajları; yüzey çatlakları önlenir, tekerlek izleri, ötelenmeler, ondülasyonlar ve çukurlaşmalar düzeltilir, yaşlanmış bitümlü bağlayıcı gençleştirilir, trafik kesinti süresi ve nakliye maliyeti minimumdur.
Hot In-Place Recycling (HIR) is an on-site, in-place, pavement rehabilitation method that consists of heating, scarifying, softening, mixing, placing and re-compacting the existing bituminous pavement.

SOĞUK YERİNDE GERİ DÖNÜŞÜM ( COLD IN-PLACE RECYCLING )
Soğuk yerinde geri dönüşümde, var olan kaplama malzemesi sıcaklık uygulamadan yeniden kullanılır. Herhangi bir geri dönüşüm katkısı kullanımının dışında genellikle hiçbir malzeme taşınması gerekmez ve bu yüzden nakliye maliyeti oldukça düşüktür. Normalde, geri dönüşüm katkısı olarak bitüm emülsiyonu eklenir. Yöntem varolan kaplamayı ufalama, RAP’yı boyutlandırma, geri dönüşüm katkısını uygulama, karıştırma, serme ve sıkıştırma aşamalarını içermektedir. Ufalama, eleme, kırma ve karıştırma birimlerinden oluşan geri dönüşüm treninin kullanımı oldukça yaygındır. Onarım derinliği 75mm’den 100mm’ye kadar değişmektedir. Soğuk yerinde geri dönüşümün avantajları; önemli bir yapısal iyileştirmeyi içermesi, çoğu kaplama bozulmalarını onarması, seyahat konforunu artırması ve minimum nakliye maliyeti olarak sıralanabilir.

indirme linki - SOĞUK YERİNDE GERİ DÖNÜŞÜM ( COLD IN-PLACE RECYCLING ) - ARRA BİLDİRİSİ
indirme linki - SOĞUK YERİNDE GERİ DÖNÜŞÜM ( COLD IN-PLACE RECYCLING ) - YÜKSEK LİSANS TEZİ

SICAK GERİ DÖNÜŞÜM ( HOT RECYCLING )
Sıcak geri dönüşüm, sıcak karışım asfaltları üretmek için, geri kazanılan asfalt kaplama (RAP) malzemesinin yeni malzeme ve gerekirse katkı ilavesiyle birleştirilerek yapılan dönüşümdür. Hem harman tipi hem de tambur tipi sıcak karışım plentleri geri kazanılmış karışımlar üretmek için kullanılır. Klasik yöntemlerde olduğu gibi RAP malzemeleri öğütme veya sökme ve kırma operasyonları ile elde edilebilir. Kazılıp sökülen asfalt tabakası asfalt plentine taşınır. Karıştırma, serme ve sıkıştırma ekipmanı ve prosedürleri BSK üretiminde olduğu gibidir. RAP malzemesinin yeni karışımda kullanılma oranı eğer RAP malzemesi soğuk olarak karıştırıcıya alınıyorsa %10-%30 arasında, RAP malzemesi önceden ısıtılarak karıştırıcıya alınıyorsa %80’ leri bulabilmektedir. Sıcak karışım geri dönüşümün avantajı önemli bir yapısal sağlamlığının olması, geleneksel BSK ile karşılaştırıldığında ona eşit veya daha iyi performans göstermesi ve çoğu yüzey kusurlarına, deformasyonlara ve çatlamalara karşı dirençli olmasıdır.

indirme linki - SICAK GERİ DÖNÜŞÜM (HOT RECYCLING) - YÜKSEK LİSANS TEZİ

SOĞUK DÜZELTME ( COLD PLANING )
Soğuk düzeltme, asfalt kaplamayı arzu edilen bir derinlikte kaldırarak çukur, tekerlek izi ve diğer bozulma türlerinden arındırılmış, istenilen eğimde yeni kaplama elde edilmesi şeklindeki yüzey iyileştirme yöntemi olarak ifade edilir. Bu metot sürtünme direncini artırmak için kaplamaların pürüzlendirilmesinde kullandırılabilir. Soğuk düzeltme, çalışma sahasından kaldırılarak kamyonlara yüklenen geri kazanılmış asfalt kaplama ile pervaneli döner silindir soğuk düzeltme makinesi ile yapılır.

















KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ UYGULAMALARI
1. Bildiri  5. Ulusal Asfalt Sempozyumu-Ankara :
Agrega kaynakları hızla tükenmekte ve bitümlü bağlayıcı fiyatları ve buna bağlı olarak yapım maliyetleri artmaktadır. Mevcut kaynakları tüketmemek ve onlara olan ihtiyacı azaltmak için Avrupa’da bir çok ülkede kullanımı gittikçe artan geri kazanım yönteminin (recycling) ülkemizde de kullanılmasının artarak devam etmesi, bu konudaki bilgi birikiminin ve tecrübenin artırılması gerekmektedir.
indirme linki - KAZINMIŞ ASFALT KAPLAMALARIN YENİDEN KULLANIMI KGM UYGULAMALARI - 5. Ulusal Asfalt Sempozyumu-Ankara

BİTÜMLÜ KARIŞIMLARIN GERİ DÖNÜŞÜM ARAÇ VE TESİSLERİ
Bitümlü malzemelerin geri kazanımı genel anlamda iki kategoriye ayrılır. Bunlar, yerinde (arazide) geri kazanım ve arazi dışında (asfalt plentlerinde) geri kazanımdır.
Yerinde Geri Dönüşüm Sağlayan Tesisler
Kazıma aletleri
Soğuk rehabilitasyon makinaları
Sıcak rehabilitasyon makinaları
Yerinde geri dönüşüm araçları
Karışım tesisi
Yardımcı ekipman
Asfalt Plentlerinde Geri Dönüşüm
Ağırlıklı Tip Asfalt Plentlerinde Geri Dönüşüm
Sürekli Tip Plentlerde Geri DönüĢüm
Asfalt Geri Dönüşüm Plentlerine Ratech Teknolojisi








indirme linki - BİTÜMLÜ KARIŞIMLARIN GERİ DÖNÜŞÜM ARAÇ VE TESİSLERİ

GERİ DÖNÜŞTÜRME İŞLEMİNDE ATIK MADDE KULLANIMI
Karayolu esnek üstyapıların geri dönüşüm yöntemlerinin uygulanması sırasında veya öncesinde karışıma ya da mevcut kaplamaya çeşitli katkı maddelerinin eklenmesi bitümlü karışımların geri dönüşümüne yardımcı olabilmektedir. Bu yolların başlıcaları;
Köpük asfalt
Atık mermer
Uçucu kül
Fosfojips
Cam tozu















BİTÜMLÜ KARIŞIMLARIN GENÇLEŞTİRİLMESİ
Gençleştirme işlemi genel olarak katkı maddesinin mevcut kaplamadaki bitüme katılması ile modifiye bitüm elde edilmesi veya katkı maddesinin asfalt plentinde doğrudan doğruya karışıma katılması ile modifiye karışım elde edilmesi şeklinde yapılabilmektedir.
Kükürt ilavesi yoluyla bitümün gençleştirilmesi
Kauçuk ilavesi yoluyla bitümün gençleştirilmesi
Organo-mangan bileşiklerinin ilavesi yoluyla bitümün gençleştirilmesi
Termoplastik polimerlerin ilave edilmesi yoluyla bitümlerin gençleştirilmesi
Termoplastik kauçukların ilavesi ile bitümün gençleştirilmesi
Termoset modifiyeli bağlayıcılar